Laureat Grand Prix
Festiwalu "Złote Formaty" 2010

z

„Grosze grają rolę”

2016.04.23
Rozmiar tekstu:A-A+

Pomysłodawcą i koordynatorem akcji biletu za grosze jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. W ubiegłym roku była ona jednym z ważniejszych wydarzeń obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE i cieszyła się wielkim powodzeniem. Na widowniach 100 polskich teatrów zasiadło blisko 50 tysięcy widzów – także, a może przede wszystkim, tych, którzy do teatru zaglądają rzadko lub wcale.

– Zależało nam na tym, aby w wyjątkowym roku dla polskiego teatru otworzyć się na nową publiczność i zaprosić ją do miejsca, które ma w Polsce szczególne znaczenie. W swojej historii teatr wielokrotnie udowadniał – zwłaszcza w momentach najtrudniejszych – że jest przestrzenią wspólną, przestrzenią, w której szczerze dyskutuje się o sprawach najważniejszych – wskazuje Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego. – Liczyliśmy, że Dzień Teatru Publicznego, obchodzony właśnie w ten sposób, zostanie z nami na dłużej. I to się udało – dodaje.

Dziś organizatorzy znów powtarzają, że tego dnia „Grosze grają rolę” (właśnie takie hasło będzie towarzyszyło akcji) oraz że bez finansowego wsparcia z publicznych pieniędzy, a więc z pieniędzy nas wszystkich, polski teatr publiczny, jako idea i jako konkretne miejsca na mapach polskich miast, nie mógłby istnieć.
W tym roku cena biletu jest bezpośrednim nawiązaniem do przypadającej właśnie 400. rocznicy śmierci Williama Shakespeare’a. Stąd 21 maja na teatralnych scenach zagości tak wiele inscenizacji dramatów tego dramatopisarza. W ramach II edycji akcji biletu za grosze zaprezentowane zostaną także spektakle, które cieszyły się w ostatnich sezonach bardzo dużą popularnością, przedstawienia głośno komentowane i te doceniane w ważnych konkursach oraz na festiwalach.

Naszym spektaklem za 400 groszy będzie 21 maja „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marie Koltèsa w reżyserii Radosława Rychcika.

Samotność pól bawełnianych
Z prestiżowej kolekcji TVP Kultura 50 najlepszych przedstawień ostatniej dekady!
Bernard-Marie Koltès w dramacie pt. „Samotność pól bawełnianych” mówi  językiem pożądania. Ubiegłoroczny laureat Paszportu Polityki, reżyser Radosław Rychcik tłumaczy go na scenie. W ciemności, upajającym dymie z kadzideł, gdy kurtyna idzie w górę, poznajemy ich - Dealer i Klient/ Klient i Dealer w postmodernistycznym tańcu. Czy transakcja dojdzie do skutku? Ceną jest coś więcej niż nagie ciało. Akcją będzie uwodzenie, w transowym rytmie rockowej burzy dźwięków Natural Born Chillers.

Samotność szantażująca. Samotność na pokaz. Dramat spotkania dwójki ludzi, dwójki mężczyzn, którzy pragną od siebie wszystkiego. Galop słów, by wyrazić to, czego pragną.
Kto jest w tym lepszy? W tej galopadzie min, afektów, szantaży. Dealer, czy klient.
Pokaz i popis dwójki aktorów, którzy walczą o akceptację dla siebie, walczą o miłość widzów.
Czy jest jakaś inna?
Radosław Rychcik, reżyser
Po ponad 100 pokazach - głównie za granicą: w Europie, Azji i obu Amerykach, spektakl powraca i szykuje się na nowe tournée. Ponadnarodowa, uniwersalna „Samotność…” jest prawdopodobnie najgłośniejszą adaptacją sceniczną tekstu jednego z najbardziej znanych francuskich dramaturgów.
Akcja „Bilet za 400 groszy” jest akcją ogólnopolską, finansowaną ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowaną przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.