Najlepsze Centrum Informacji
Turystycznej w Polsce w 2011 r.
według Polskiej Organizacji
Turystycznej w kategorii ****

Ballady bez romansów. Mickiewicz wzruszony

2021-10-22 19:00 - 2021-10-23 19:00

Informacje praktyczne

  • Informacje szczegółoweZwińRozwiń
    • Rodzaj obiektu:
      W kinie i teatrze
    • Początek wydarzenia:
      2021-10-22 19:00
    • Koniec wydarzenia:
      2021-10-23 19:00
    • Powiat:
      Kielce
    • Gmina:
      Kielce
    • Adres:
      Kielce , pl. Moniuszki 2B
    • Kod pocztowy:
      25-344
    • Region turystyczny:
      Kielce i okolice
    • Położenie:
      • W centrum miasta
      • W mieście
    • Cena:
      Od 30 PLN
    • Informacje dot. sprzedaży:
      https://www.bilety24.pl/kup-bilet-na-1260--ballady-bez-romansow-mickiewicz-wzruszony-przestrzenie-sztuki-68758?id=356738#overall
    • Nazwa organizatora:
      Kielecki Teatr Tańca
    • Dane organizatora:
      25-344 Kielce, pl. Moniuszki 2B
    • Telefon:
      +48 41 367 67 12
    • Email:
      sekretariat@ktt.pl
    • Strona internetowa:
      www.ktt.pl
  • Opis

    „Ballady bez romansów. Mickiewicz wzruszony” to projekt artystyczno-społeczny z udziałem profesjonalnych tancerzy Zespołu Kieleckiego Teatru Tańca,  grupy seniorów ze Świętokrzyskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Chóru Kameralnego Fermata

    Premiera: 23 października 2021 r., godz. 19:00
    Próba generalna: 22 października 2021 r., godz. 19:00

    Te dwa światy spotkają się na jednej scenie, gdzie połączy je wyjątkową przestrzeń muzyczna i choreografia młodych artystów, wyłonionych w konkursie (Katarzyna Myrda i Dawid Pieróg).

    Impulsem dla organizatorów stała się przypadająca w przyszłym roku 200. rocznica powstania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.

    Spektakl jest przedtaktem do roku jubileuszowego, w którym zostanie zaprezentowany w wersjach rozbudowanych dramaturgicznie i wielu interpretacjach muzycznych. Muzyka do spektaklu powstała na specjalne zamówienie KTT, a jej autorką jest Joanna Piwowar-Antosiewicz, liderka zespołu Trzy Dni Później, która tak mówi o inspiracjach:

    „W swojej twórczości muzycznej związanej z teatrem, staram się zawsze znaleźć spójny klimat, klucz w oparciu o który buduję całą strukturę kompozycji. W przypadku „Ballad bez romansów…” punktem wyjścia była dla mnie struktura litewskich pieśni wielogłosowych sutartinies. Śpiewane, głównie przez kobiety utwory, często bazują na równoległych, kanonowych liniach melodycznych, które w punktach kulminacyjnych spotykają się, przeplatają, uzupełniają, ukazując, tym samym, kolejne warstwy znaczeniowe ballad. Ta właśnie, swoista zasada, wydała mi się najbardziej symetryczna z koncepcją, przyjętą przez reżysera spektaklu – Michała Znanieckiego. Figurą geometryczną, która nam towarzyszy muzycznie, przy tym projekcie jest koło. Najlepiej odzwierciedla ono symboliczną cykliczność, nieuchronną zmianę, ale i powrót. Próbowałam stworzyć tajemniczą, niekiedy mroczną, ale pociągającą narrację muzyczną, w której wiele głosów dotyka tych samych krańców świata: jego początku i  końca.”

    Projekt powstaje pod opieką artystyczną i w reżyserii Michała Znanieckiego, cenionego na całym świecie reżysera i pedagoga, posiadającego wieloletnie doświadczenie w pracy z różnymi grupami społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem osób dotkniętych wykluczeniem społecznym. Młodzi choreografowie mają wyjątkową okazję, by pracować z Michałem Znanieckim nad swoimi koncepcjami choreograficzno-dramaturgicznymi, a tym samym poszerzać umiejętności w takich zakresach jak łączenie pracy na scenie artystów profesjonalnych i amatorów, prowadzenie narracji i dramaturgii, współpraca z wokalistami i muzykami „na żywo“, praca z publicznością oraz teatralny ruch sceniczny.

    Spektakl powstaje w oparciu wybrane ballady Adama Mickiewicza: „Świtezianka”, „Lilije”, „Romantyczność” i „Dudarz”.

    „Spotkanie różnych pokoleń i wspólna próba odczytania przełomowego dzieła polskiej literatury romantycznej jest wyzwaniem, które wymaga połączenia środków ekspresji takich jak taniec, aktorstwo, multimedia i …prawda. Tylko w ten sposób pokażemy aktualne tematy poruszone przez Mickiewicza 200 lat temu. Mądrość i doświadczenie seniorów, skontrastowane ze świeżym spojrzeniem młodych choreografów w ruchu scenicznym pozwoli znaleźć nowy język, który może dotrzeć do dzisiejszej publiczności. Zbudujemy światy, które łączą rzeczywistość z rytuałem, literaturę z ruchem scenicznym, poezję z codziennością.” - mówi Michał Znaniecki.