27.Świętokrzyskie Dni Muzyki
2019-04-03 00:00 - 2019-04-12 00:00
Informacje praktyczne
- Informacje szczegółoweZwińRozwiń
- Początek wydarzenia:
- 2019-04-03 00:00
- Koniec wydarzenia:
- 2019-04-12 00:00
- Powiat:
- Kielce
- Gmina:
- Kielce
- Adres:
- Kielce , Stefana Żeromskiego 12
- Kod pocztowy:
- 25-369
- Szerokość geograficzna:
- 50.8665175
- Długość geograficzna:
- 20.6365245
- Region turystyczny:
- Kielce i okolice
- Położenie:
- W centrum miasta
- Nazwa organizatora:
- Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach
- Dane organizatora:
- 25-369 Kielce, Stefana Żeromskiego 12
- Telefon:
- +48 41 368 05 01
- Email:
- impresariat@filharmonia.kielce.pl
- Strona internetowa:
- www.filharmonia.kielce.com.pl
Opis
W ramach Świętokrzyskich Dni Muzyki zapraszamy na wyjątkowe koncerty:
- Trzy kwartety - otwarcie
- Estrada Młodych - koncert symfoniczny
- Lasy deszczowe - koncert symfoniczny
- Pieśni z Czarnolasu - wieczór jazzowy
- Giganci w krainie nutek - koncert rodzinny
- Widok z okna - recital fortepianowy
- Pieśń Maldorora - wieczór z Ars Nova
- Milczenie syren teatralnie
- Nokturn- koncert kameralny
- Finał - symfonia elegijna
Patronat honorowy: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Wojewoda Świętokrzyski, Prezydent Miasta Kielce
Program:
27. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
3 – 12 kwietnia 2019
Patronat honorowy:
WICEPREZES RADY MINISTRÓW, MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO prof. dr hab. PIOTR GLIŃSKI
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO ANDRZEJ BĘTKOWSKI
WOJEWODA ŚWIĘTOKRZYSKI AGATA WOJTYSZEK,
PREZYDENT MIASTA KIELCE BOGDAN WENTA
3 KWIETNIA, ŚRODA | 18.30, SALA KAMERALNA
TRZY KWARTETY
OTWARCIE
ARON QUARTETT (Austria)
V. ULLMANN III Kwartet smyczkowy**
G. DEISS II Kwartet smyczkowy op. 22**
E. W. KORNGOLD III Kwartet smyczkowy nr 3 D-dur**
Współpraca Filharmonii z Austriackim Forum Kultury owocuje tym razem prezentacją dorobku wybranych kompozytorów wiedeńskich tworzących dawniej (E. Korngold) i dziś (G. Deiss, V. Ullmann). Atutem będzie także występ kwartetu smyczkowego, cenionego za doskonałe interpretacje i precyzję w wykonaniu muzyki z początku XX wieku i współczesnej.
4 KWIETNIA, CZWARTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA
KONCERT SYMFONICZNY
YUTONG SUN (Chiny) fortepian
SANTANDER ORCHESTRA
MACIEJ TWOREK dyrygent
L. van BEETHOVEN III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
D. SZOSTAKOWICZ I Symfonia f-moll op. 10
Repertuar należący do filharmonicznego kanonu to rzadkość na festiwalu. Ale wiosenną świeżość zapewnią wykonawcy – ceniona młodzieżowa orkiestra, chiński solista oraz dyrygent należący do najbliższych współpracowników Krzysztofa Pendereckiego.
5 KWIETNIA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA
LASY DESZCZOWE
KONCERT SYMFONICZNY
AGATA KIELAR-DŁUGOSZ flet
ŁUKASZ DŁUGOSZ flet
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
T. SIKORSKI La notte – Omaggio a Friedrich Nietzsche per archi**
G. PSTROKOŃSKA-NAWRATIL Lasy deszczowe**
G. BACEWICZ Symfonia nr 3
Przeznaczony na orkiestrę smyczkową refleksyjny i repetytywny zarazem utwór T. Sikorskiego wypełniony jest subtelnymi odcieniami harmonicznymi i barwowymi. Kompozycja G. Pstrokońskiej-Nawratil, która powstała dla małżeństwa znamienitych flecistów, to pełne wyszukanych efektów kolorystycznych przeniesienie fascynującego zjawiska przyrodniczego na sferę brzmienia instrumentów muzycznych. Wykonanie Symfonii G. Bacewicz wpisuje się w obchody jej 110 rocznicy urodzin i 50 rocznicy śmierci.
6 KWIETNIA, SOBOTA | 18.00, SALA KAMERALNA
PIEŚNI Z CZARNOLASU
WIECZÓR JAZZOWY
JACEK KOTLARSKI śpiew
KUBA STANKIEWICZ fortepian
MACIEJ SIKAŁA saksofony
WOJCIECH PULCYN kontrabas
SEBASTIAN FRANKIEWICZ perkusja
Nową tradycją festiwalu staje się powoli prezentacja najnowszych dokonań rodzimych jazzmenów. Autorski program Kuby Stankiewicza złożony jest z 12 pieśni Jana Kochanowskiego wybranych ze słynnego zbioru poety. Pianista i zarazem kompozytor wskrzesił ideę wieszcza z Czarnolasu – Pieśni przepełnione są refleksją nad życiem i przemijaniem, przeplatają się z pochwałą dla codzienności, prostego życia i rodziny. Prezentowane utwory czynią poezję Kochanowskiego bardzo czytelną i aktualną.
7 KWIETNIA, NIEDZIELA | 11.00, SALA KONCERTOWA
GIGANCI W KRAINIE NUTEK
KONCERT RODZINNY
DAGNA SADKOWSKA skrzypce, scenariusz, prowadzenie
MICHAŁ GÓRCZYŃSKI klarnety, materiały audiowizualne
DOMINIK STRYCHARSKI flety, elektronika
Autorzy poranka odwołają się do twórczości gigantów muzyki współczesnej: W. Lutosławskiego, T. Sikorskiego, K. Serockiego, B. Brittena, H. M. Góreckiego. Cytaty i tematy z ich dzieł podane zostaną w konwencji podróży do świata mikro. Małe owady, roślinki i zwierzęta będą przewodnikami w interaktywnej opowieści o historii muzyki polskiej XX wieku. Wizualizacje i zabawy przestrzenne oraz kreacje dzieci będą osią opowieści o krainie małych nutek.
8 KWIETNIA, PONIEDZIAŁEK | 18.30, SALA KAMERALNA
WIDOK Z OKNA
RECITAL FORTEPIANOWY
ADAM KOŚMIEJA fortepian
K. SEROCKI A piacere: propozycje na fortepian (1963)**
Veloce i Barbaro z Sonaty na fortepian (1955)**
T. SIKORSKI Widok z okna oglądany w roztargnieniu (1971)**
J. KORNOWICZ Warkocz Bereniki (1990)**
P. SZYMAŃSKI Singletrack (2005)**
P. JODLOWSKI Série Blanche na fortepian i taśmę (2007)**
Na recital złożą się kompozycje, które zajmują uprzywilejowane miejsce wśród artystycznych zainteresowań pianisty. Muzyka komponowana przy użyciu algorytmów, uzależnienie istotnych własności utworu od działania przypadku oraz łączenie najróżniejszych stylów muzycznych w sposób, który uwydatni ich wzajemną nieprzystawalność, a jednocześnie ukaże różnorodność zainteresowań rodzimych twórców, to główne cechy tego programu.
9 KWIETNIA, WTOREK | 18.30, SALA KONCERTOWA
PIEŚŃ MALDORORA
WIECZÓR Z ARS NOVA
ZESPÓŁ ARS NOVA
JAN z LUBLINA Tańce z Tabulatury: Jeszcze Marcinie, Hajducki,
Bez tytułu**
K. KLABON Pieśni Kalliope słowieńskiej do słów S. Grochowskiego:
Słuchajcie mię wszystkie kraje, Szerokie sarmackie włości,
Sławne potomstwo lechowe**
K. OWCZYNIK W świetle średniowiecza**
S. KRAJEWSKI Quintus, Jedwabne, Małpy**
J. URBANIAK Afirmacja**
P. MYKIETYN Pieśń Maldorora**
Program koncertu składa się z rozrywkowej i patriotycznej muzyki polskiego renesansu oraz popularnych w Europie i Polsce krótkich, barwnych tańców renesansowych (pawana, galiarda, ballo, passamezzo) wykonywanych w okresie ostatnich Jagiellonów. Utworom renesansowym towarzyszą kompozycje współczesne polskich kompozytorów, którzy w niezwykły sposób ukazują specyfikę brzmienia instrumentów wchodzących w skład zespołu Ars Nova, dla którego zostały napisane.
10 KWIETNIA, ŚRODA | 18.30, SALA KAMERALNA
MILCZENIE SYREN
TEATRALNIE
MICHAŁ PEPOL wiolonczela
MAGDALENA CIELECKA głos
K. SAARIAHO Spins and Spells (1997)**
F. KAFKA Milczenie syren**
T. SIKORSKI Milczenie syren (1986/87)**
J. HENDRIX (arr. M. Pepol) 1983… (A Merman I Should Turn to Be)**
F. SCHUBERT / J. W. von GOETHE (arr. M. Pepol) Erlkönig**
P. GLASS Orbit (2013)**
T. BUCKLEY / L. BECKETT (arr. M. Pepol) Song to the Siren**
Głównym spoiwem koncertu jest muzyka akustyczna i elektroniczna, ale – tak, jak syrena – ma on hybrydyczną naturę, czerpiąc z języka filmu, teatru i sztuki performance’u. Autorem tej niecodziennej koncepcji jest Michał Pepol (członek Royal String Quartet), a tytuł koncertu nawiązuje do noweli Franza Kafki, którym z kolei zainspirował się Tomasz Sikorski, pisząc kompozycję na wiolonczelę pod tym samym tytułem. Wiolonczeliście towarzyszy wybitna aktorka teatralna i filmowa, która po raz pierwszy mierzy się w Milczeniu Syren z muzyczną materią, śpiewając utwory pochodzące z odmiennie różnych tradycji stylistycznych (Franz Schubert, Tim Buckley/Larry Beckett).
11 KWIETNIA, CZWARTEK | 18.30, SALA KAMERALNA
NOKTURN
KONCERT KAMERALNY
THE SIX & SAX DUO
F. KLEYNJANS Aria op. 92**
E. FABIAŃSKA-JELIŃSKA The soul of Seul**
Ł. WOŚ Nokturn**
M. PASIECZNY Six folk melodies**
cz. V Oh Swing, swing Linden Cradle – melody from Lubcze,
cz. VI The Furious Polka – melody from Lachy Sądeckie**
E. FABIAŃSKA-JELIŃSKA Baby’s Expressions for saxophone solo**
Ł. WOŚ Mały tryptyk na saksofon sopranowy i gitarę*
W. RATUSIŃSKA-ZAMUSZKO Nimfy na saksofon sopranowy i klawesyn
M. PASIECZNY Winter’s Tale
Różnorodne stylistycznie kompozycje urzekają specyficznym kolorytem, bogatą szatą harmoniczną, subtelnym liryzmem oraz elegancją frazy i romantycznym nastrojem. Emocje, jakie ze sobą niosą, to wyraz osobistych przeżyć, którymi kompozytorzy dzielą się ze słuchaczami w niezwykle szczery i sugestywny sposób.
12 KWIETNIA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA
FINAŁ
SYMFONIA ELEGIJNA
CEZARY SANECKI fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MIECZYSŁAW GAWROŃSKI dyrygent
E. KNAPIK Corale, interludio e aria**
G. BACEWICZ Koncert na fortepian i orkiestrę**
Z. NOSKOWSKI II Symfonia c-moll Elegijna**
Przepełniony ekspresją utwór E. Knapika nawiązuje do tradycji, a jego istotą jest walor emocjonalny – emanujące ciepło i mistyczna żarliwość. Głęboko uczuciowy jest Koncert G. Bacewicz, który oprócz pianistycznej wirtuozerii wypełniony jest także – choćby w żywiołowym finałowym oberku – akcentami dramatycznymi. Romantyczna Symfonia Z. Noskowskiego to kumulacja wewnętrznych napięć, na które składają się: duch walki, rezygnacja, krzyk rozpaczy, wizja porażki oraz głos triumfu.