Drugie Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej im. Wincentego z Kielc
Mid-Europe Early Music Festival


Świętokrzyskie Dni Muzyki im. Wincentego z Kielc to kontynuacja wydarzeń promujących dziedzictwo kulturowe miasta i regionu. Składają się one z 16 koncertów odbywających się w scenerii najpiękniejszych zabytkowych obiektów Świętokrzyskiego: Pałacu Biskupów Krakowskich, Katedry kieleckiej, Opactwa Cystersów w Wąchocku, Opactwa Cystersów w Jędrzejowie, kolegiacie w Wiślicy, Bazylice na Świętym Krzyżu, kościele w Tarczku i na Karczówce. W ramach festiwalu swój udział zadeklarowali najwybitniejsi artyści  z Polski i Europy, m.in.:
- MARTIN GESTER,
- ALINE ZYLBERAJCH – GESTER,
- MAREK TOPOROWSKI,
- PIOTR OLECH,
- MARIUSZ BEDNARZ
oraz wiele innych. 

Artystom towarzyszyć będzie Akademia Muzyki Dawnej dla utalentowanych studentów z Europy Środkowej. Festiwal będzie miał charakter otwarty, a udział publiczności w tych wydarzeniach będzie bezpłatny. Dzięki dostępności dodatkowych środków zorganizowane również zostaną dwa koncerty plenerowe. Jeden z nich odbędzie się na kieleckim rynku, a kolejny w buskich tężniach. 
Oryginalnym rysem Festiwalu jest jego wizja muzyki dawnej jako przestrzeni wzajemnego przenikania się tego co `świeckie` i tego co `sakralne`. Z tego względu Wzgórze Katedralne w Kielcach oferuje wyjątkową możliwość jednoczesnego wykorzystania przestrzeni sacrum (Katedra) oraz profanum (Pałac). Zaprezentowane formy muzyczne będą przynależeć do obydwu przestrzeni estetycznych: z jednej strony chorał gregoriański wraz z sakralną polifonią średniowieczną i współczesną, kantatę barokową oraz formę oratoryjną (Te Deum). Z drugiej zaś instrumenty solowe – klawesyn, wirginał, pianoforte, baryton, skrzypce, wiolonczelę barokową, a także orkiestra i repertuar koncertowy z jej towarzystwem, nie zapominając o commedii dell`arte – rozmaitych obliczach muzycznego `profanum`. 

Program tegorocznej edycji:

I KONCERT - 29 sierpnia, 19.00 / Bazylika Katedralna w Kielcach
W niedzielę 29 sierpnia w Katedrze odbędzie się prolog Drugich Świętokrzyskich Dni Muzyki Dawnej. Wystąpią: Robert Bachara (skrzypce), Klaudia Łoboda (klawesyn), Schola Cantorum Kielcensis. W programie H. I. F. von Biber, J. H. Schmelzer, F. Rognoni, J. S. Bach.

II KONCERT - 10 września, 19.00 / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
W tym dniu The Harting Ensemble wykona balet barokowy z Pragi. W programie Claudio Monteverdi - Il Ballo delle ingrate. Nieśmiertelny Arlekin.
III KONCERT – 11 września, 11.00 / Tężnie w Busku-Zdroju (koncert plenerowy)
Balet i komedia barokowa pod kierunkiem the Hartig Ensemble z Pragi. Wspólnie z tancerzami Kieleckiego Teatru Tańca artyści zaprezentują podstawowe tańce europejskie z XVII i XVIII w. zachęcając mieszkańców i turystów do udziału w tanecznym kręgu. Ponadto choreograf Helena Kozarova opowie o każdym z prezentowanych tańców, o jego pochodzeniu i odmianach, a także o obecnych na scenie strojach.
The Hartig Ensemble wykona również komedię Nieśmiertelny Arlekin. Koncert będzie połączony z działaniami informacyjnymi na temat Festiwalu.
Kolejnym punktem programu będzie koncert „młode talenty w muzyce dawnej". Podczas koncertu wystąpi najzdolniejsza młodzież z Regionu, ale również studenci z Akademii Muzycznych w Krakowie i Łodzi. Publiczność będzie miała możliwość usłyszeć klawesynistów, pianistów, skrzypków i wokalistów. 
IV KONCERT - 11 września, 19.00 / Kościół pw. Trójcy Świętej w Kielcach
Podczas tego koncertu publiczność usłyszy solistę specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej, wybitnego wokalistę, kontratenora Piotra Olecha. Artysta wystąpi w duecie z klawesynistką Aline Zylbereich, należącą do ścisłej światowej elity wytrawnych wykonawców muzyki dawnej.
V KONCERT - 12 września, 19.00 / Katedra Kielecka
Kolejny koncert przeniesie publiczność w sakralną przestrzeń Bazyliki Katedralnej świętującej właśnie 850-ciolecie fundacji. Podczas tego występu zaprezentowane zostaną dwa skrajne bieguny europejskiej kultury muzycznej: śpiew gregoriański, pierwotna polifonia sakralna z XII i XIII w. oparta na chorale, oraz współczesna polifonia wokalna Arvo Pärta – bezpośrednio inspirowana chorałem gregoriańskim, powracającym do jego przejrzystej prostoty. 
Wykonawcą będzie znakomita estońska schola Vox Clamantis z Tallina pod dyrekcją Jaan-Eika Tulve, specjalizująca się w tych specyficznych formach wokalnych. Koncert zostanie poprzedzony wykładem Jana Eika Tulve o inspiracjach gregoriańskich w muzyce Pärta.
VI KONCERT - 13 września, 18.30 / Klasztor na Karczówce w Kielcach
Podczas tego występu zostanie zaprezentowana muzyka kameralna XVII i XVIII w. oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy zostały przygotowane przez uczestników Academii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.
VII KONCERT - 13 września, 18.30 / Kościół w Tarczku
Podczas tego koncertu zostanie zaprezentowana muzyka kameralna XVII i XVIII w. oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy zostały przygotowane przez uczestników Academii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.
VIII KONCERT - 14 września, 18.30 / Kolegiata w Wiślicy
Podczas tego występu zostanie zaprezentowana muzyka kameralna XVII i XVIII w. oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy zostały przygotowane przez uczestników Academii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.
IX KONCERT - 14 września, 19.00 / Opactwo Cystersów w Wąchocku
Podczas tego występu zostanie zaprezentowana muzyka kameralna XVII i XVIII w. oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy zostały przygotowane przez uczestników Academii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.
X KONCERT - 15 września, 18.30 / Klasztor na Świętym Krzyżu
Podczas tego koncertu publiczność będzie mogła posłuchać muzyki kameralnej z XVII i XVIII w. oraz solowych utworów klawesynowych tej samej epoki. Programy i składy zostały przygotowane przez uczestników Academii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.
XI KONCERT - 16 września, 18.30 / Sala koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych w Kielcach
W programie muzyka baroku. Wystąpią Paulina Kruk (flet), Emilia Ogonowska-Jaroń (obój), Edyta Piwowarczyk (fortepian), Katarzyna Sroka (klawesyn), Mariusz Bednarz (śpiew), Maciej Jaroń (altówka), Grzegorz Kustra (obój), Jarosław Wanecki (flet), Paweł Wróbel (organy).
XII KONCERT - 16 września, 17.00 / Opactwo Cystersów w Jędrzejowie
Podczas tego występu zostanie zaprezentowana muzyka kameralna XVII i XVIII w. oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy zostały przygotowane przez uczestników Academii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.
XIII KONCERT - 17 września, 18.00 / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
W piątek 17 września w dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich będzie miał miejsce koncert na trzy klawesyny z orkiestrą w wykonaniu Arte dei Suonatori oraz trojga wybitnych klawesynistów – Aline Zylbereich, Martina Gestera i prof. Marka Toporowskiego. Co więcej w pięknej sali portretowej znajdującej się w Pałacu, publiczność będzie miała rzadką okazję do wysłuchania na żywo obydwu koncertów na 3 klawesyny Jana Sebastiana Bacha. Występ ubogaci mistrzowskie wykonanie Suity h-moll tego samego kompozytora: zagra ją orkiestra Arte dei Suonatori, Marta Gawlas - flet traverso, dyrygent Martin Gester.
XIV KONCERT - 18 września, 18.00 / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
Sobota będzie dniem koncertu znakomitej polskiej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori pod dyrekcją Martina Gestera, francuskiego dyrygenta, organisty i klawesynisty. Program obejmie orkiestrowe utwory takich kompozytorów jak Haendel, Locatelli, Leclair i C.Ph.E. Bach dających publiczności pełną panoramę różnic stylistycznych pomiędzy barokiem francuskim, niemieckim i włoskim. Jako soliści wystąpią: Joanna Kreft – skrzypce oraz Maciej Łukaszuk – wiolonczela.
XV KONCERT - 19 września, 15.00 / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
W Niedzielę 19 września nastąpi uroczysty finał pierwszej części Festiwalu, jak zawsze w podwójnej odsłonie: w Pałacu Biskupów odbędzie się koncert prof. Marka Toporowskiego w programie na trzy instrumenty dawne: klawesyn, wirginał, pianoforte w repertuarze muzyki z Wysp Brytyjskich. Celem jest ukazanie oraz pokazanie specyfiki i bogactwa dźwiękowego każdego z tych instrumentów poprzedzających wszechobecny od XIX w. fortepian.
XVI KONCERT - 19 września, 17.00 / Katedra Kielecka
Jako zwieńczenie uroczystej Mszy św. pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza Diecezji Kieleckie w Kieleckiej Katedrze zostanie wykonane Te Deum Anoine’a Charpentier’a pod dyrekcją Martina Gestera – owoc tygodniowej pracy w ramach Academii Kielcensis.
W występie weźmie udział chór Politechniki Świętokrzyskiej, Schola Cantorum Kielcensis, uczestnicy Academii, Orkiestra Arte dei Suonatori oraz polscy soliści zaproszeni do udziału w koncercie Renata Drozd, Zuzanna Kozłowska, Piotr Olech, Bartłomiej Chorąży, Przemysław Józef Bałka. Za przygotowanie chóru odpowiada Małgorzata Banasińska.

Po zakończeniu Festiwalu, 21 października odbędzie się jego podsumowanie wraz z występem Scholi Cantorum Kielcensis.

XVII KONCERT - 21 października, 15.00 / Biblioteka Uniwersytecka UJK w Kielcach
W tym dniu odbędzie się konferencja naukowa prof. dr hab. Krzysztofa Bracha pod tytułem "Wincenty z Kielc. Epoka i dziedzictwo". Odbędzie się także koncert Scholi Cantorum Kielcensis. W programie Monodia i Polifonia polskiego Średnioweicza i Renesansu. 

ACADEMIA KIELCENSIS
13-17 września 2021 r., Klasztor na Karczówce

Warsztaty dla instrumentalistów i wokalistów zainteresowanych muzyka dawną.
Osoby prowadzące:
•    Yasunori Imamura
•    Bolette Roed
•    Muzycy zespołu Arte dei Suonatori
Opis:
Podczas tygodniowego spotkania uczestnicy koncentrują się nad przygotowaniem jednego dzieła – Te Deum Anoine’a Charpentier’a. Muzycy mają również możliwość odbycia indywidualnych spotkań formacyjnych z doświadczonymi instrumentalistami oraz wybitnymi klawesynistami: Aline Zylberajch, Martinem Gesterem i Markiem Toporowskim. Jednym z glównych elementów Academii będą wspólne koncerty uczniów i mistrzów w regionie zgodnie z wybranym przez nich (podczas trwania Academii) programem. Zwieńczeniem Akademii będzie wspólne wykonanie Te Deum Anoine'a Charpentier'a z zaproszonymi chórami i solistami podczas finałowego koncertu pierwszej części festiwalu. Udział w Academii jest bezpłatny, uczestnicy sami pokrywają koszty podróży, rekrutowani są poprzez stronę internetową festiwalu z wyższych uczelni artystycznych. Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie instrumentu. Decydująca będzie kolejność zgłoszeń.
Przewidywana liczba uczestników Academii: 30 osób

Sylwetki artystów

MAREK TOPOROWSKI – jest klawesynistą, organistą, kameralistą i dyrygentem. Należy do jednych z najbardziej znanych wykonawców muzyki dawnej w Polsce. Jest szczególnie ceniony jako wirtuoz-klawesynista oraz dyrygent specjalizujący się w barokowej muzyce oratoryjnej. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie organów u Józefa Serafina i klawesynu u Leszka Kędrackiego doskonalił umiejętności we Francji, Niemczech i Holandii, pracując pod kierunkiem wybitnych europejskich klawesynistów: Aline Zylberajch i Boba van Asperena oraz organisty Daniela Rotha. Otrzymał pierwsze nagrody konserwatorium w Strasburgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz dyplom koncertowy Musikhochschule des Saarlandes w Saarbrücken. Studiował również improwizację organową pod kierunkiem Juliana Embalskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach, a ogromny wpływ na ukształtowanie się osobowości Marka Toporowskiego wywarł też znakomity pianista i pedagog Kajetan Mochtak. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985). Jego repertuar klawesynowy obejmuje utwory renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu, co sprawia, że artysta chętnie sięga również po inne instrumenty klawiszowe: wirginał, klawikord, pianoforte. Ogromnie ceniony za umiejętność tworzenia bogatych, improwizowanych partii klawesynowego basso continuo na koncertach i w nagraniach studyjnych innych wirtuozów.

MARTIN GESTER – jest francuskim dyrygentem, organistą i klawesynistą. Swoje pierwsze doświadczenia z muzyką zawdzięcza śpiewem chóralnym. Następnie uczył się gry na organach i klawesynie otrzymując dyplomy Konserwatorium oraz Uniwersytetu w Strasbourgu w zakresie zarówno literatury jak i praktyki obydwu instrumentów. Obecnie prowadzi badania muzykologiczne oraz działa jako koncertujący organista i klawesynista. Dyryguje również zespołami wokalno – instrumentalnymi i prowadzi działalność pedagogiczną. Interesuje się szczególnie muzyką XVII i XVIII w. W 1990, Martin Gester powołał do istnienia Le Parlement de Musique – zespół Parlament Muzyki aby wprowadzić w życie owoce swoich badań.

ALINE ZYLBERAJCH – GESTER -  to absolwentka Konserwatorium National Supérieur de Musique w Paryżu, w klasie historii muzyki, analizy i klawesynu. Aline Zylberajch doskonaliła się jako klawesynistka pod kierunkiem słynnego Tona Koopmana w Amsterdamie. Podczas trzyletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych pracowała pod kierunkiem Johna Gibonsa na wydziale muzyki dawnej w New England Conservatory of Music w Bostonie, gdzie otrzymała dyplom mistrzowski - the Master of Music. Jej zainteresowania muzyką oraz instrumentami końca XVIII wieku w naturalny sposób poprowadziły ją ku grze na pianoforte. Jest wybitną znawczynią i popularyzatorem repertuaru pierwszych fortepianów, bogactwa ich wyjątkowego brzmienia. Współpracuje z wybitnymi zespołami, takim jak le sMusiciens du Louvre – Muzycy Luwru, oraz z kameralnymi formacja mi jak np. les Nièces de Rameau. Jest członkiem zespołu Parlament Muzyczny w Strasbourgu.

PIOTR OLECH – absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Jest również absolwentem Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich u takich artystów, jak Paul Eswood, Kai Wessel, Stephen Taylor oraz u członków zespołu wokalnego The King's Singers.
W latach 1995-2000 był członkiem Kameralnego Zespołu Wokalnego Cantus, z którym zdobył II nagrodę na pierwszym Konkursie Muzyki Dawnej "Przeszłość dla przyszłości" w Warszawie oraz nagrodę za najlepszy debiut na VIII Festiwalu Muzyki Dawnej w Warszawie. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną (opery m.in. C. Monteverdiego, G.F. Haendla, W.A. Mozarta), z wybitnymi solistami, zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej (m.in. Ars Cantus, Ars Nova, Concerto Polacco, Dekameron, Il Tempo, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense), a także z filharmoniami i orkiestrami kameralnymi. Występuje na znaczących festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą (Czechy, Francja, Holandia, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Włochy i in.) W roku 2003, w ramach Europejskiej Akademii Barokowej Ambronay we Francji, brał udział w spektaklach operowych Athalia G.F. Haendla, pod dyrekcją Paula McCreesh'a.
Dokonuje wielu nagrań muzycznych dla Polskiego Radia i Telewizji. Ma także w swoim dorobku niemal 30 nagranych płyt CD. Kilka z nich otrzymało nominacje do nagrody Fryderyka, a płyta z cyklu "Musica Claromontana" z utworami Amando Ivančiča uhonorowana została nagrodą "Fryderyk 2006".
Jako adiunkt prowadzi zajęcia z emisji głosu w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie.

JAAN-EIK TULVE - to członek  Association of Estonian Professional Musicians od 2005 roku. Studiował w Tartu Heino Eller Music, następnie w Georg Ots Tallinn Music School. Uzyskał dyplom dyrygentury chóralnej w Ants Soots i Konserwatorium w Tallinie  w 1991. Doskonalił warsztat dyrygencki w zakresie śpiewu gregoriańskiego w Paryskim Conservatoire National Superieur de Musique et Danse uzyskując dyplom w 1993, następnie pracując jako doktorant na tej Uczelni u boku Louis-Marie Vigne, który wywarł decydujący wpływ na jego muzyczny rozwój. Obecnie prowadzi liczne kursy śpiewu gregoriańskiego we Francji, Belgii, Norwegii. we Włoszech, na Litwie, w Finlandii oraz w Estonii. W 1996 został mianowany profesorem śpiewu gregoriańskiego w Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru.  
Jaan-Eik Tulve otrzymał Nagrodę Dziedzictwa Kultury Estonii (2006),  Order Białej Gwiazdy  Republiki  Estonii (2007), Order Léopolda Królestwa Belgii oraz Order Literatury i Sztuki Republiki Francji. Został także medialnym Muzykiem Roku Estonii w 2017.


(pierwszy z lewej strony - Jaan-Eik Tulve)

VOX CLAMANTIS - zespół profesjonalistów (wokalistów, kompozytorów, instrumentalistów, dyrygentów) których łączy zainteresowanie śpiewem gregoriańskim jako fundament profesjonalnej kultury muzycznej w Europie. Zespół został założony w 1966 roku. Poza Chorałem gregoriańskim często sięga po najstarszą średniowieczną polifonię i muzykę współczesną. Wielu estońskich kompozytorów jak Arvo Pärt, Helena Tulve, Erkki-Sven Tüür, Tõnis Kaumann, Sven Grünberg pisze dla Vox Clamantis. Co ciekawe Vox współpracował z katalońską sopranistką Arianną Savall, francuskim pianistą Jean-Claude Pennetier, włoskim harfistą Marco Ambrosini, izraelskim muzykiem Yair Dalal, tunezyjskim kantorem Dhafer Youssef, oktetem wiolonczelowym z Amsterdamu, z chórem kameralnym oraz Orkiestrą kameralną Filharminii Tallina.
Vox Clamantis nagrywał również dla ECM Records i Mirare płytę «Liszt - Via crucis» nagrodzoną Złotym Kamertonem w 2013 oraz płytę «Arvo Pärt - Adam’s Lament», która otrzymała nagrodę GRAMMY 2014 za najlepsze wykonanie chóralne. Film z udziałem Vox Clamantis «The Great Beauty» (La Grande Bellezza), otrzymał Oscara za najlepszy film obcojęzyczny.
Vox Clamantis koncertuje zarówno w Estonii jak na całym świecie. Zespół brał m.in. udział w Sydney Festival, Hong Kong Arts Festival, RCM’s 21C festival w Toronto, Manchester International Festival, La Folle Journée festival we Francji i Japonii, The International Piano Festival of La Roque d’Anthéron, itd.

ARTE DEI SUONATORI – polski zespół najlepiej rozpoznawalny na międzynarodowej scenie muzycznej wykonującym muzykę dawnych epok w sposób historycznie poinformowany. Artystyczne zainteresowania muzyków koncentrują się na nieustannym zgłębianiu sedna języka muzycznego kompozytorów minionych epok, co w połączeniu z historycznym instrumentarium doprowadziło do stworzenia stylu jednocześnie historycznego, nowoczesnego, jak i na wskroś indywidualnego. Ogromny repertuar Arte dei Suonatori to zbiór około 700 kompozycji, obejmujący dzieła powstałe od chwili wykształcenia się muzyki barokowej do wczesnego romantyzmu oraz utwory napisane współcześnie i jemu dedykowane. W swej ponad 25-letniej historii zarejestrowało i wydało nakładem renomowanych firm fonograficznych (m.in. BIS Records, Alpha, Channel Classics) 17 albumów płytowych, wyróżnionych przez międzynarodową krytykę muzyczną takimi nagrodami, jak Gramophone Award („Recording of the Year: Concerto” za Koncerty skrzypcowe „La Stravaganza” Vivaldiego, 2003), Diapason d’Or (Koncerty klawesynowe Johanna Gottfrieda Müthela), Diapason 5 i Choc du Monde de la Musique (wielokrotnie), Luister 10, 10 de Répertoire, Classics Today, Classic CD, CD des Monats magazynu „TOCCATA-Alte Musik aktuell” (wielokrotnie), Monthly Choice oraz Editor’s Choice „BBC Music Magazine” (wielokrotnie), nagrody „Classic FM Magazine”, Prelude Classical Music Awards 2009 (The Best Orchestral CD za 12 Concerti grossi op. 6 Händla), Télérama ffff. Zespół intensywnie koncertuje w kraju, Europie oraz w Stanach Zjednoczonych i Chinach.

THE HARTIG ENSEMBLE – zespół założony w 1997 przez Helene Kazarovą składa się z profesjonalnych tancerzy, śpiewaków i instrumentalistów, specjalizuje się w wykonywaniu oper i baletów „Trzech Stuleci”, od renesansu do romantyzmy włącznie. We współpracy z orkiestrą Musica Florea bierze regularnie udział w Festiwalach Muzyki Dawnej koncertując na Litwie, w Polsce, w Japonii, w Rosji, w Niemczech, na Węgrzech. Posiada w swoim repertuarze takie dzieła jak La Danza a Narcis a Palimene Glucka, Terpsichor G. F. Haendla, Didone abbadonata G. Angioloniho. Bierze udział w realizacji filmów historycznych dla telewizji BBC, a także rodzimych stacji telewizyjnych.

HELENA KAZAROVA – jest  tancerką, choreografem, historykiem i teoretykiem tańca, publicystką i pedagogiem. W latach 1979-1983 studiowała na Wydziale Muzyki w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Od 1983 do 1985 była członkiem tanecznej sekcji Narodowego Zespołu Pieśni i Tańca Czechosłowacji. Artystka zajmowała się również rozmaitym formami pedagogiki tańca jako metodolog i nauczyciel działający w ramach Centrum Kultury Miasta Pragi. Od 1977 jest kierownikiem the Hartig Ensemble – Dances and Ballets of Three Centuries, który założyła rozwijając z Zespołem szeroki repertuar taneczny. The Hartig Ensemble dokonuje rekonstrukcji tańców historycznych na podstawie traktatów takich jak Beauchamp-Feuillet oraz innych źródeł.

GRZEGORZ  KUSTRA – jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie oboju Karela Fiali. Po otrzymaniu dyplomu został  pierwszym oboistą Filharmonii Świętokrzyskie, a z końcem lat 90 - koncertmistrzem grupy dętej i perkusji. Od początku jest również pedagogiem w Szkole Muzycznej I i II st. w Kielcach. Występuje jako solista i kameralista. We wrześniu 2019 nagrał wspólną płytę zespołem Schola Cantorum Kielcensis w ramach programu promocji Muzyki Dawnej.

EMILIA OGONOWSKA-JAROŃ - oboistka, sopranistka, teoretyk muzyki, konferansjerka, animatorka kultury, kompozytor, pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Prywatnego Policealnego Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu oraz Podyplomowych Studiów z Retoryki funkcyjnej, emisji i rehabilitacji głosu w Warszawie (PCKU "Andragog" w Brzegu). Technikę gry na oboju doskonaliła na licznych kursach i lekcjach mistrzowskich pod okiem takich oboistów jak Diethelm Jonas, Gregor Witt, Jochen Műller-Brincken, Jean-Louis Capezzali, Dudu Carmel, Adam Halicki, Tomasz Miczka, Jerzy Kotyczka, Arkadiusz Krupa, czy Peter Frankenberg. Koncertuje w kraju i zagranicą (Wielka Brytania, Niemcy, Czechy, Słowacja, Ukraina, Turcja, Włochy) prezentując się zarówno wokalnie, jak i instrumentalnie – jako solistka, kameralistka, czy muzyk orkiestrowy. Jest autorką esejów i różnego rodzaju artykułów muzycznych zarówno na łamach czasopism (np. „Ruch Muzyczny”), jak też serwisów internetowych. Od czterech lat pracuje jako nauczyciel oboju i przedmiotów ogólnomuzycznych w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach.

SCHOLA CANTORUM KIELCENSIS – kameralny zespół wokalno-instrumentalny działający przy Bazylice Katedralnej w Kielcach pod kierunkiem sr Hanny Szmigielskiej osb – organistki,  klawesynistki i dyrygenta. Wykonuje śpiew gregoriański, monodię i polifonię sakralną, promuje muzykę dawną i grę na cytrze. Zespół prowadzi działalność liturgiczną i koncertową. Schola była głównym organizatorem Festiwalu Papieskiego Totus Tuus w 2017 r . W ramach Festiwalu odbyło się 5 koncertów w Bazylice Katedralnej. W 2018 dała cykl koncertów w ramach projektu Kantata o Bożym Umęczeniu.

MARIUSZ BEDNARZ - absolwent Instytutu Edukacji Muzycznej Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Kielcach. Obecnie pracuje jako wykładowca w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Kielcach. Był członkiem Chóru Filharmonii Świętokrzyskiej, z którym czterokrotnie wyjeżdżał do krajów Benelux. Od 1999 występuje jako chórzysta, solista, korepetytor Chóru Kameralnego Fermata, jest również członkiem Zarządu Chóru. W latach 2006-2008 pobierał lekcje śpiewu u Mariana Porębskiego – światowej sławy tenora wagnerowskiego.

RENATA DROZD - polska śpiewaczka dysponująca sopranem spinto. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Kielcach. Studiowała na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2005 jest solistką Teatru Muzycznego w Lublinie. Na jej repertuar składają się główne partie operowe i operetkowe, m.in. Silvy Varescu (Księżniczka czardasza Imre Kálmána), Hanny Glavari (Wesoła wdówka Ferenca Lehára), Micaeli (Carmen Georges'a Bizeta). Artystka kilkukrotnie śpiewała na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju.

KATARZYNA SROKA - wychowanka Państwowej Szkoły Muzycznej w Kielcach, Absolwentka Łódzkiej AM w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego oraz klasy fortepianu prof. Joanny Domańskiej w AM w Katowicach. Współpracuje jako klawesynistka z Filharmonią Świętokrzyską, orkiestrami kameralnymi, solistami. Koncertuje w kraju i zagranicą (Niemcy, Szwajcaria), biorąc udział w festiwalach i koncertach kameralnych. Jest jednym z gospodarzy corocznego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju.

ROBERT BACHARA - urodził się w 1985 roku we Wrocławiu. Grę na skrzypcach rozpoczął w wieku 8 lat. W roku 2009 ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2012 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Idę Haendel, Grigoria Żyslina oraz Jadwigę Kaliszewską. W zakresie gry zgodnej z prawidłami historycznymi kształcił się w Krakowie u Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch. W 2007 roku koncertował jako solista z Barock Orchester Berlin grając ponad sto koncertów m.in. w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii. Był koncertmistrzem i współzałożycielem orkiestry barokowej Konfraternia Caper Lublinensis. Stale współpracuje z Capellą Cracoviensis. Jako solista i kameralista występował na prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak Wratislavia Cantans, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej czy Polonia Cantans. Wykonując muzykę dawną, decyduje się niekiedy na historyczny uchwyt instrumentu - przy piersiach, nie przy podbródku. Z upodobaniem stosuje scordaturę (przestrojenie) skrzypiec. Sięga po szczególnie wymagający repertuar, przedstawiając na koncertach takie cykle jak Sonaty i Partity J. S. Bacha czy Sonaty różańcowe H. Bibera. Artysta mieszka w Bardzie.


 

Zachęcamy do obejrzenia filmu promującego Festiwal Muzyki Dawnej!